Zoeken met emoticons

2015 werd ook wel het jaar van de emoji’s en emoticons genoemd. De mogelijkheden om je gemoedstoestand uit te drukken in berichtjes en op sociale media zijn tegenwoordig eindeloos.

Maar je kan er veel meer mee doen, filmpjes zoeken bijvoorbeeld.
Onderzoekers hebben een prototype  zoekmachine ontwikkeld: Emoji2Video. Je kiest uit 385 icons om in een set van 45000 filmpjes te zoeken. Dit is een kleine subset van de filmpjes op YouTube. De video’s  werden automatisch van een setje  emoji’s voorzien op basis van wat er in verschillende frames van de video te zien is. Elk 50ste frame werd geanalyseerd. (De bijhorende publicaties vind je hier)

Helemaal nieuw is het idee van zoeken met emoticons niet. Het vernieuwende zat hem vooral in het feit dat het om beeldmateriaal ging dat op een of andere manier geïndexeerd moest worden.

Zo kan je ook in de (Engelstalige) zoekmachines Bing en Yahoo met emoticons aan de slag. Zoek je op een emoticon dan krijg je de betekenis ervan, in combinatie met woorden, bv een pizzasymbool en een stadsnaam, krijg je een gewoon zoekresultaat, in dit geval de pizzeria’s in die stad.

BingEmoticon

Niet alleen de grote zoekmachines zijn er mee bezig. In de app van Jumbo, de Nederlandse supermarktketen is het ook mogelijk, al zal je niet alle producten even vlot terug vinden. Pizza en bier is alvast geen probleem. En zoeken op een gebroken hartje? Dan krijg je chocolade voorgeschoteld.

Het nut hier van? Emoji’s en emoticons zijn tegenwoordig beschikbaar op elk digitaal toestel en er zijn er ondertussen genoeg om zeer diverse dingen uit te drukken.  Zeker op kleine toestellen, smart phones maar vooral smart watches, is het eenvoudiger een icon te selecteren dan tekst te typen. Bovendien kan iedereen ze gebruiken ongeacht taal.
Al mag dat laatste niet overdreven worden, de betekenis van sommige afbeeldingen (en of ze positief of negatief zijn) kan cultureel afhankelijk zijn. Ook daar zal men rekening mee moeten houden wil men zo’n zoekmachine wereldwijd uitrollen.

Het staat allemaal nog in zijn kinderschoenen. Het is meer een leuk extraatje dan dat het een volwaardige functie heeft.
Maar we gaan er in de toekomst vast nog meer van zien.

Dit bericht werd geplaatst in Andere, Internet, Mobile en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s