Boekenbeurs 2015

Het was al wat jaartjes geleden maar dit jaar ben ik toch weer op de boekenbeurs beland, benieuwd naar het digitale gehalte van de editie dit jaar.

Geen digitaal paviljoen dit keer, ook geen statements over digitalisering op de website of in de communicatie van de boekenbeurs.
Wel kon je ergens in een hoekje van de website, een e-parcours voor digitale fijnproevers  downloaden (in pdf). Niet erg handig op een smartphone. Op de beursvloer zelf waren de standen gemarkeerd met een blauwe bol.

Bol.com pakte uit met de Kobo e-reader, en Standaard Boekhandel zette de Tolino e-reader in de kijker. Daar kon je ook online de titels bestellen die je niet ter plekke kon vinden. WPG uitgevers maakte reclame voor Yieha, hun digitale stripplatform. Die Keure en Clavis demonstreerden hun digitale leermiddelen.

Overigens was er niet op elke stand met een blauwe bol ook echt iets digitaal te beleven. Als er ook op andere stands naar apps en e-books werd verwezen gebeurde dat eerder onopvallend.

Geen app speciaal voor de boekenbeurs, maar er was wel een ‘YA crush tour’ ontwikkeld in samenwerking met de uitgeverijen met een Young Adult fonds. De ‘tour’ kon worden gevolgd in de trips app van Ojoo. En in de inkomhal bracht het kleine broertje van de geletterde reus ‘Verborgens Parels‘ aan de man, een tijdelijke app van Bibnet waarmee je 15 geselecteerd boeken kan lezen.

Al met al kreeg je op deze beurs wel zicht op wat er tegenwoordig in digitaal boekenland gebeurd. Meer moet dat niet zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Andere, eBook, eReader en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s