Wat met surfgedrag gebaseerde advertenties?

Iedereen die regelmatig surft kent het fenomeen wel: je zoekt op commerciële websites naar informatie over een bepaald product en de volgende dagen of weken krijg je op heel wat websites advertenties voor dat product te zien.

Een duidelijk staaltje ‘online behavioural advertising’ (oba), ofwel het baseren van advertenties op basis van het surfgedrag.

Het hele systeem werkt op basis van cookies: een bedrijf dat oba toepast plaatst een cookie wanneer je op een website komt waar ze aanwezig zijn. Meestal doen ze dat via hun advertenties maar het kan ook iets anders zijn, Facebook bv gebruikt daar de like-knop voor die in heel wat websites geïntegreerd is.
Bij elke volgende website waar ze een voet tussen de deur hebben, wordt de informatie in die cookie aangevuld, zodat later de (gedeeltelijke) surfhistoriek kan worden uitgelezen om te bepalen welke reclame er zal worden getoond.

De online bedrijven hebben enkel weet van de historiek in de cookie, ze weten dus enkel op welke websites er gesurft is vanuit een bepaalde browser. Ze krijgen op deze manier geen persoonlijke informatie. (Tenzij ze die informatie van ergens anders halen en koppelen, dan moet dat vermeld zijn in hun privacy statement)

De surfer zou met deze techniek enkel advertenties krijgen waarin hij ook echt geïnteresseerd is. Een hele vooruitgang volgens marketing bedrijven maar niet elke consument is ervan overtuigd.

EDAA, European Interactive Digital Advertising Alliance, heeft een website die uitlegt hoe het oba systeem juist werkt én waar je je kan uitschrijven voor dit soort advertenties.
Ga naar ‘Uw advertentie voorkeuren‘. Daar krijg je een (heel lange) lijst van betrokken bedrijven en of ze wel of niet toelating hebben je te volgen. De lijst is zeer divers: Facebook, Linkedin, Google en Microsoft staan er ook tussen.

Je kan per bedrijf aangeven of ze je gepersonaliseerde advertenties mogen aanbieden. Standaard staat alles op ‘ja’.  Je uitschrijven betekent niet dat je geen advertenties meer gaat krijgen. Ze zijn alleen niet meer gebaseerd op je surfgedrag.

Dit werkt ook weer met cookies.  Een nadeel is dat je voor elke browser die je gebruikt naar de website moet om dit in te stellen. Bovendien is je op-out is maar geldig tot de volgende keer dat je cookies worden opgeruimd !

Sommige browsers hebben de optie om cookies te wissen na elke sessie (Firefox, Chrome, niet IE). Dat is waarschijnlijk de meest robuuste optie:  bedrijven kunnen je surfgedrag nog volgen maar nooit langer dan één surfbeurt.
Dit moet ook per browser worden ingesteld maar kan niet geruisloos veranderen bij opruimen van cookies.

Cookies helemaal uitschakelen is geen goed idee. Cookies hebben ook veel toepassingen om websites gebruiksvriendelijker te maken en sommige websites zullen simpelweg niet meer werken.

Dit bericht werd geplaatst in Privacy en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s