Media-ID: Single Sign-On voor Belgische digitale media

Onlangs werd Media-ID gelanceerd door de Belgische mediagroepen (De Persgroep, L’Avenir, Mediafin, Mediahuis, Rossel, Roularta, Sanoma, IPM, RTL en de VRT).

Ze willen hun lezers en kijkers met Media-ID een makkelijker en veiliger manier aanbieden om zich te registreren en aan te melden voor hun sites, apps, nieuwsbrieven, wedstrijden …. Ook kunnen betaalgegevens gekoppeld worden aan je ID zodat je op een gemakkelijke manier betalingen kan uitvoeren.

Privacy, welke gegevens worden bijgehouden?

Uiteraard de persoonsgegevens die je invult bij het aanmaken van een account en die correct moeten zijn. Fictieve en valse accounts zijn niet toegestaan volgens de algemene voorwaarden. Je kan je gegevens altijd nakijken en beheren via het dashboard.

Media-ID weet ook voor welke digitale diensten je het account gebruikt aangezien ze de toegang moeten regelen, maar ze houden ze geen gegevens bij in verband met je surfgedrag.

Wie heeft toegang?

Media ID verbindt er zich in het privacy statement toe de gegevens niet te gebruiken voor reklamedoeleinden, ze niet te verkopen en ook niet door te geven aan derde personen.

Op dat laatste zijn 2 (logische) uitzonderingen. Gebruik je je ID om toegang te krijgen tot een bepaalde mediatitel dan zal de mediagroep die eigenaar is van die titel ook inzage hebben in je gegevens. ook als het nodig is voor de goede werking van de dienst kan een andere partij, zoals een externe helpdesk toegang krijgen. In alle gevallen moeten de betrokken partijen ervoor zorgen dat de vertrouwelijkheid van de gegevens bewaard blijft.

Het voordeel voor de gebruiker?

Hij moet maar één account beheren en één paswoord onthouden. Zijn gegevens zitten maar op één plaats en de beveiling gebeurd door een partij die zich daarin heeft gespecialiseerd.

En wat niet onbelangrijk is, Media-ID is een Belgische onderneming onderhevig aan de Belgsche wetgeving. Is er een probleem dan zijn de Brusselse rechtbanken bevoegd.
Dit in tegenstelling tot Facebook, Twitter of Google, die ook de mogelijkheid aanbieden om hun accounts te gebruiken bij inloggen op onafhankelijke websites maar onder Amerikaans recht vallen.

Op dit ogenblik is de Media-ID al beschikbaar op de websites van de groep Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg).
Of je kan je registreren op de website van Media-ID zelf.

Stap voor stap zal het verder worden uitgerold naar de andere mediagroepen.

Dit bericht werd geplaatst in Internet, Privacy en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s