Analytics voor E-books

ePub 3 bevat ook de ondersteuning van javascript. Dit moet toelaten om boeken meer interactief te maken, te laten reageren op acties van de gebruiker.
De toevoeging had van bij het begin voor- en tegenstanders want javascript wordt in de website wereld ook voor andere dingen gebruikt: pop-ups, dynamische advertenties, integratie met sociale media en tracking van het surfgedrag van de gebruiker. En dat kan nu allemaal in principe dus ook in e-books in ePubformaat.

Tracking gebeurde al in de gesloten systemen zoals van Amazon, Apple, Google… (Big Brother leest mee).
En nu is er dus ook een systeem voor ePub ontwikkelt op basis van javascript. Hiptype: Analytics for E-books. En het zal waarschijnlijk het laatste niet zijn. Voorlopig werkt het enkel in iBooks want dat is op dit ogenblik de enige reader die javascript ondersteunt.

Waarom hier nu zo’n probleem van maken als de praktijk al lang gangbaar is op het internet?

Een ‘boek’ wordt nog steeds als iets persoonlijks beschouwd, veel meer dan een willekeurig artikel ergens op een website.
Bovendien is de tracking hier niet anoniem, de leverancier weet wie welk boek gekocht heeft (ok, dat is ook zo op websites waar je moet registreren).

Dat een website en de teksten daarop wordt aangepast in functie van het gebruik vind iedereen normaal maar een bestaand boek wordt niet verondersteld te worden gewijzigd of ingekort. Dat ruikt immers naar censuur.
En het opleggen van regels aan nieuwe boeken druist in tegen de vrije schepping door een schrijver. Dit laatste gebeurt eigenlijk al, sommige uitgeverijen hebben al reeksen met eboeken met een beperkte lengte. (Kindle singles van Amazon, Quick Reads van Apple, Elements van Eburon, en andere)

De grote technologiespelers zal het worst wezen,  ze willen vooral veel (en goedkope)  e-content om te verkopen en aan klantenbinding te kunnen doen. In de reklamemarkt gaat veel geld om maar daar wil men statistieken van hun (potentieel) publiek. En dus moet er gemeten geoptimaliseerd worden.
Of die content ook inhoudelijk goed is doet voor hen niet ter zake.

Dit bericht werd geplaatst in eBook en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s