Wat Google weet…

Google maakt geen groot geheim meer van wat het allemaal over ons bijhoud.

Je krijgt het volledig overzicht als je met je Google account inlogt op https://www.google.com/dashboard/?hl=nl. Je kan ook naar deze pagina gaan vanuit je account overzicht: log in bij Google, klik op je avatar en  kies op ‘Privacy’. Ergens helemaal onderaan de pagina staat een link naar het dashboard.

In het dashboard krijg je een overzicht van alle diensten van Google (inclusief je androidphone!) met een overzicht van de gegevens die je daar achtergelaten hebt. Bij elk item zijn er links naar de beheerstools van de betreffende dienst voorzien zodat je eventueel privacy settings kan aanpassen. Bij ‘search history’ kan je zo items verwijderen of zelfs de hele historiek wissen.

Het klinkt net iets mooier dan het is. Voor sommige diensten geeft Google een hint over bijgehouden data, maar er is geen mogelijkheid om ook werkelijk te zien waarover het gaat, laat staan de gegevens te verwijderen.

Bij ‘webmasterhulpprogramma’s bijvoorbeeld staat in mijn overzicht dat er 5 sites zijn aangemeld, maar in de beheerprogramma staat er maar 1. Nergens kan ik zien welke die 4 andere websites zijn. Vermoedelijk gaat het over websites van een vorige werkgever waar ik dit hulpprogramma heb getest. Ze zijn allang uit mijn account verwijderd maar blijkbaar is de link met mijn persoonlijk profiel toch blijven bestaan en ik weet niet of ik dat leuk vind.
Eén ding is duidelijk:  gebruik je persoonlijk profiel niet voor testen,  zeker niet voor anderen.

Als je alles zo in een overzicht ziet staan is het toch wel even schrikken.
Toch heeft Google met dit dashboard een streepje voor op zijn collega sociale netwerken, waar je helemaal geen overzicht hebt op wat wordt bijgehouden.

Maar of dit werkelijk alle gegevens zijn is nog maar de vraag. Voor Facebook is gebleken dat het ook weet wanneer en vanaf welke locatie je in logt of op de ‘like button’ klikt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Google dat soort informatie niet zou hebben.

Meer info:
http://www.zdnet.be/news/109835/dashboard-toont-privegegevens-die-google-bewaart/
https://www.bof.nl/2011/10/27/tweeentwintig-klachten-na-inzage-gegevens-op-facebook/

Dit bericht werd geplaatst in HowTo, Privacy, Sociale netwerken en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Wat Google weet…

  1. barthanssens zegt:

    En wat het web weet, kan je uitzoeken door bijvoorbeeld Maltego Community Edition te downloaden en vervolgens te zoeke op naam: http://www.paterva.com/web5/client/overview.php

Geef een reactie

